Interactieve rondleiding waarin de (eerste) ontmoeting met kunst en het museum centraal staat
Schrijf je inGeorganiseerd door
Duurtijd
Locatie
Geschikt voor
Beschikbaarheid
Prijs
De rondleiding start vanuit de leefwereld van de leerlingen. Je vertrekt van het vertrouwde om dan te kijken naar de kunst. Elke rondleiding vertrekt vanuit het spreken met en luisteren naar elkaar en de kunstwerken.
Kunst spreekt een taal die bestaat uit vormen, kleuren en materialen. “Wat zie je? Hoe is het gemaakt? Waarom is het zo gemaakt?” zijn drie vragen die de basis vormen van een gesprek tussen de kunstwerken en de kijkers. Door kijk- en zoekopdrachten wordt de waarneming gestimuleerd.
De indrukken die je opdoet, druk je uit in talloze manieren (bijvoorbeeld met een gesprek, verhalen, drama, muziek, afbeeldingen, plastische opdrachten). Alle ideeën, meningen, gevoelens en fantasieën zijn hierbij waardevol.
Een bezoek aan het museum staat garant voor genieten van beeldende kunst, het opdoen van impressies, deze te verwerken en erover te praten. Het is een belevenis die stof biedt om nog lang op verder te werken in de klas.
Voor schoolgroepen die een rondleiding met gids aanvragen, opent het M-HKA vanaf 9u.
Graag 3 weken op voorhand reserveren.
Om tijd te besparen, kunnen de begeleiders van de groep alvast beginnen met het opbergen van jassen en tassen met eventueel toiletbezoek en met de groepsverdeling.
Op het voorziene aanvangsuur neemt de gids de groep van de begeleiders over.
Als begeleider kan je tijdens het museumbezoek actief deelnemen in 1 groepje of het totale gebeuren volgen door de verschillende groepjes te observeren
Indien je een moeilijke groep begeleidt, vragen wij je om deze groep niet alleen te laten en de gids bij te staan.