Kijk, luister, muziek!

Op ontdekkingstocht tijdens een interactieve rondleiding met muziek, dansen, tekeningen maken en meer!

Schrijf nu in

Duurtijd

Locatie

Geschikt voor

  • Lager onderwijs: 1 - 2

Beschikbaarheid

  • Deze activiteit is beschikbaar op specifieke data
  • More info

Prijs

Kinderen van de eerste graad lager onderwijs ontdekken spelenderwijs met luister-, kijk-, doe-opdrachten en muziek  het bijzondere gebouw van AMUZ.

Jeugdauteur Joke van Leeuwen schreef voor deze interactieve rondleiding het verhaal van Thomas neer, een jongetje dat in de 17de eeuw poseerde voor een engelenbeeldje, maar ook later verbonden bleef met de gebouwen van AMUZ.

Het verhaal van Thomas loopt als een rode draad doorheen de hele ontdekkingstocht. Via diverse opdrachten worden de kinderen betrokken bij het verhaal: ze maken tekeningen, zingen in canon, herkennen letters op oude grafstenen, maken muziek, dansen, herkennen geluiden enz.

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Een groep bestaat uit minimaal 15 en maximaal 25 leerlingen.

Meer informatie over de periode

Geef uw drie voorkeursdata door via educatie@amuz.be of 03 292 36 83. AMUZ bekijkt graag de mogelijkheden met u.

Meer informatie over de prijs

De kostprijs is € 5 per leerling (met een minimumtotaal van € 75 per rondleiding).

Meer info over de locatie

Ga gratis met De Lijn naar AMUZ dankzij dynamoOPWEG.

Meer info over de duurtijd

een halve schooldag

Verloop van de activiteit
  • 09 uur/09.30 uur: aankomst
  • 11.30 uur/12 uur: einde
  • Er is een pauze voorzien van 15 minuten. De kinderen kunnen dan hun meegebrachte versnaperingen opeten. 
Verwachtingen leerkracht
  • groepsverdeling
  • leerlingen met specifieke noden ondersteunen
  • ordehandhaving indien nodig
  • aandachtige aanwezigheid
Eindtermen

 

  • BEELD

    • door middel van kunst- en beeldbeschouwing een persoonlijk waardeoordeel ontwikkelen over beelden en beeldende kunst van vroeger, van nu en van verschillende culturen.
    • door betasten en voelen (tactiel), door kijken en zien (visueel) impressies opdoen, verwerken en erover praten.
    • beeldinformatie herkennen, begrijpen, interpreteren en er kritisch tegenover staan.
    • tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.

 

  • MUZIEK: de leerlingen kunnen

    • muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek:
    • klankeigenschap & functie/gebruikssituatie.
    • improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.
    • openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere tijden, andere landen en culturen.
    • genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
    • vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.

 

  • MUZISCHE VORMING - ATTITUDES: de leerlingen kunnen

    • blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken.
    • zonder vooroordelen naar kunst kijken en luisteren.
    • genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen.
    • vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.
    • respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.

 

  • WERELDORIENTATIE MENS EN MAATSCHAPPIJ

    • kunnen aan de hand van een voorbeeld illustreren dat een actuele toestand, die voor kinderen herkenbaar is, en die door de geschiedenis beïnvloed werd, vroeger anders was en in de loop der tijden evolueert.
    • tonen belangstelling voor het verleden, heden en de toekomst, hier en elders.
Locatie
Thema's
  • Beeldende kunsten
  • Erfgoed
  • Muziek
Extra ondersteuning
  • Cultuurschakel
  • Rolstoeltoegankelijk

Gerelateerde activiteiten