Een interactieve introductie over vluchtelingen vandaag
Schrijf nu in!Georganiseerd door
Duurtijd
Locatie
Geschikt voor
Beschikbaarheid
Prijs
Wereldwijd zijn er ruim 70 miljoen mensen op de vlucht. In deze workshop maken leerlingen op interactieve manier kennis met vluchtelingen vandaag. Nadien maken leerlingen een kaartje voor kinderen in een vluchtelingenkamp. Dit tastbare gebaar geeft hoop aan leeftijdsgenootjes op de vlucht.
Deze workshop sluit aan bij de eindtermen Mens en maatschappij.
Prijs met begeleiding door het Vredescentrum: 30 euro voor een lesuur, 60 euro voor twee lesuren
'Vluchtpost' is een kant- en klare workshop op kindermaat met als thema 'vluchtelingen'. Aan de hand van interactieve oefeningen maken de kinderen kennis met de basisbegrippen en de levensomstandigheden van vluchtelingen vandaag. Nadien gaan de kinderen creatief aan de slag. Ze tekenen een persoonlijk vredeskaartje en posten het in de vredesbrievenbus.
Het Vredescentrum verzamelt alle postkaartjes en bezorgt ze nadien aan Syrische leeftijdsgenootjes in een Turks vluchtelingenkamp. De leerlingen maken zo een tastbaar gebaar naar leeftijdsgenootjes op de vlucht voor conflict.
De basisworkshop voor het 3e, 4e en 5e leerjaar kan worden uitgebreid met een extra module. In de extra module worden kinderen gestimuleerd om na te denken over de begrippen ‘huis’ en ‘thuis’. Wat is belangrijk om je thuis te voelen? Zou dat voor iedereen hetzelfde zijn? Deze themales kan ook op zichzelf staan en duurt 1 lesuur.
De basisworkshop voor het 6e leerjaar duurt 1 lesuur.
Workshops worden uitgevoerd door een medewerker van het Vredescentrum of door de leerkracht zelf aan de hand van een uitgebreide lerarenhandleiding
Alle (teken)materiaal wordt voorzien
Als aanvullende activiteit kan een getuigenis plaatsvinden. Het Vredescentrum brengt je graag in contact met geïnteresseerde sprekers.
Voor leerlingen van het 6de leerjaar bestaat er een aangepaste workshop 'Maakt het uit waar je huis staat'? In deze workshop denken de leerlingen na over de definitie van ‘vluchtelingen’, over wat ze zouden willen meenemen als ze op de vlucht zouden moeten en over de dingen die ze zouden moeten achterlaten. Via gesprekken, kleine denkoefeningen en een foto-opdracht worden antwoorden gezocht op deze (moeilijke) vragen…