De Pest! aan mij

Darwin's 'survival of the fittest' leer je makkelijker op de speelplaats dan tijdens biologie. Eten of gegeten worden. Wat kies jij? 

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Secundair onderwijs: 1 - 3

Beschikbaarheid

Prijs

Jaarlijks worden 30.000 Vlaamse jongeren op school met de regelmaat van de klok gepest. Pijn, angst, hulpeloosheid, opgekropte woede: ze voelen zich voortdurend opgejaagd. 

En de gevolgen blijven nazinderen. Wie gepest werd op school, heeft het vaak lastig met het aangaan van relaties, voelt zich ongemakkelijk in groep en heeft een uiterst laag zelfbeeld. 

Desondanks blijft pesten vaak onder de oppervlakte. Zolang jongeren er niet over praten, moeten leerkrachten, begeleiders en ouders het doen met de signalen die ze toevallig opvangen. Met ‘De Pest! aan mij’ willen we dit heikele onderwerp bespreekbaar maken; zowel voor de jongeren onderling als met volwassenen.

OVER DE VOORSTELLING

Marie is jarenlang het favoriete slachtoffer van haar klasgenoten. Wanneer ze van school verandert, besluit ze dat dit haar niet meer zal overkomen. Ze zoekt en vindt aansluiting bij ‘queen bee’ Gloria. Langzaam maar zeker gaat ze mee andere leerlingen terroriseren. Tot de gebeurtenissen met haar op de loop gaan…

Marie voert je mee tot diep in haar hoofd. Een duik in een wereldbeeld waar enkel plaats is voor ‘daders’ en ‘slachtoffers’. Je ontrafelt het ‘systeem’ en ontdekt hoe iedereen daar zijn eigen rol in speelt. De reis voert langs schoenen met roze strikjes, hamsters, bavianen, kameleons, een empathieknopje, Darwin en een eerste kus. Automutilatie, sociale media, paranoia en andere aan pesten gerelateerde thema’s krijgen stuk voor stuk een plaats in dit ontluisterend verhaal.  

‘De Pest! aan mij’ brengt  de verhalen van slachtoffer en dader bij elkaar in één enkel personage. Zo maken we komaf met hokjesdenken en stellen we alle betrokkenen voor hun verantwoordelijkheid. Jongeren krijgen een spiegel voorgehouden die inzicht geeft in de psychologische mechanismen die spelen bij slachtoffers en daders. 

De voorstelling schakelt heel snel tussen humor en emotie, tussen uitleg en beleving, tussen aanhalen en confronteren. Door de vele invalshoeken en gelaagde vertelvormen willen we jongeren met elke mogelijke achtergrond weten te boeien.

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Onze spelers betrekken de jongeren actief bij de voorstelling. Dit doen we door hen rechtstreeks aan te spreken en ook hun reactie daarop een plaats te geven in het stuk. Actieve betrokkenheid is belangrijk om tot inleving en begrip te komen. Om deze dynamiek te kunnen garanderen, hanteren we een publieksmaximum van 200 leerlingen per voorstelling. 

Meer informatie over de periode

Als u ons de datum van uw voorkeur doorgeeft, gaan wij de beschikbaarheid van de acteurs na. Indien de voorkeurdatum niet mogelijk blijkt, kunnen we in onderling overleg op zoek gaan naar een alternatief moment dat voor alle partijen past. 

Er zijn 2 actrices die 'De Pest! aan mij' spelen wat ervoor zorgt dat de voorstelling erg beschikbaar is. 

'De Week tegen Pesten' is een veel gevraagde periode. Doe uw aanvraag voor deze week en de week voordien best zo vroeg mogelijk. 

Meer informatie over de prijs

Bovenstaande prijs per leerling is een schatting op basis van het publieksmaximum van 200 leerlingen.

De prijs kan variëren afhankelijk van diverse factoren: is uw organisatie al dan niet BTW plichtig, waar bevindt de locatie zich, heeft uw organisatie al dan niet een raamovereenkomst met Sabam/Unisono,...

De prijs wordt als volgt samengesteld:

  • Uitkoopsom voorstelling: 950 euro
  • Korting voor 2de voorstelling op dezelfde dag en locatie: 10%
  • BTW tarief: 6%; 57 euro bij normale uitkoopsom
  • Sabam bijdrage te betalen via Sabam/Unisono: 11% uitkoopsom excl BTW; bij normale uitkoopsom 104,50 euro ->
  • Indien uw organisatie een raamovereenkomst afsloot met Sabam, valt deze voorstelling hier mee onder en hoeft u niets extra te betalen
  • Km vergoeding: 0,42 euro/km voor één wagen vanaf woonplaats acteur (Zoersel of Gent)
Meer info over de ondersteuning

De toegankelijkheid voor rolstoelen is afhankelijk van de door u gekozen locatie. 

Extra ondersteuning voor slechthorenden: we kunnen de tekst van de voorstelling op voorhand bezorgen zodat wie minder goed hoort op deze manier kan volgen.

Extra ondersteuning voor slechtzienden: De Pest! aan mij is een tekstgedreven monoloog waarbij volume en intonatie de tekst erg 'levend' maken. Ook slechtzienden kunnen deze voorstelling dus echt mee beleven. 

Meer info over de locatie

De voorstelling kan doorgaan op school in een goed verduisterbare polyvalente ruimte met verhoogd podium. Dit mag bestaan uit podiumelementen. 

Indien u toegang heeft tot een theaterzaal, geniet dit onze voorkeur. 

Indien de zaal/ruimte niet beschikt over licht- en/of geluidsinstallatie, nemen we die zelf mee zonder meerkost. 

Meer info over de duurtijd

De voorstelling duurt 60 à 70 minuten. Dit is afhankelijk van de reacties van de leerlingen. Voor de nabespreking adviseren we 2 lesuren te voorzien per klasgroep. 

 

 

Verloop van de activiteit

'De Pest! aan mij' duurt 60 à 70 minuten en kan zowel doorgaan in een uitgeruste theaterzaal als in een verduisterbare polyvalente ruimte met verhoogd speelvlak. In dat laatste geval nemen we zonder meerkost onze eigen licht- en geluidsinstallatie mee.  

De opbouw duurt ongeveer 1,5 uur. De afbraak na afloop 30 minuten. 

Je kan de voorstelling boeken via het aanvraagformulier op www.okontreir.be of door een mailtje te sturen naar boekingen@okontreir.be. Wij gaan dan de beschikbaarheid van de acteurs na op de gevraagde datum en nemen contact met u op. Er zijn geen 'open' voorstellingen waarvoor u kan inschrijven. 

We brachten 'Sex Thing' al voor erg diverse groepen uit zowel ASO, TSO, BSO, KSO, BUSO en OKAN. Van bij het begin van het maakproces houden we rekening met jongeren die niet vertrouwd zijn met theater. Onze spelers en makers halen alles uit de kast om ook hen aan te spreken en te boeien. We houden van een actief betrokken publiek en geven reacties uit de zaal een plaats in de voorstelling. 

Voor- en/of natraject

'De Pest! aan mij' is een ideale voorzet om jongeren via inleving aan het denken te zetten. We dringen er daarbij heel sterk op aan om een nabespreking te voorzien om deze voorzet ook binnen te koppen. 

De ervaring leert ons dat u de voorstelling best nabespreekt binnen de klasgroepen. Deze vertrouwde context werkt drempelverlagend voor jongeren om zich uit te spreken. Bovendien kan de leerkracht die de naverwerking geeft een duurzaam aanspreekpunt blijven. 

Voor de voorbereiding en naverwerking stellen we een uitgebreide lesmap ter beschikking die we maakten in nauwe samenwerking professor Gie Deboutte en Pimento. Deze omvat diverse klassieke en creatieve werkvormen zodat u als leerkracht een keuze kan maken in functie van uw klasgroep en uw eigen voorkeur. 

Nieuwe woordenschat

'De Pest! aan mij' is een erg tekstgedreven monoloog. Toch brachten we het stuk al meer dan eens voor OKAN of BuSO groepen. 

Denkt u dat de taal een drempel zou kunnen zijn voor uw leerlingen? Neem dan zeker contact met ons op. We kunnen u op voorhand de tekst van het stuk bezorgen zodat u aan de hand van een woordenlijst of een voorbereidende les de taaldrempel kan verlagen. We raden daarbij aan het verhaal al in grote lijnen te schetsen zodat de leerlingen zich makkelijker kunnen oriënteren. 

Indien gewenst brengen we u op voorhand in contact met de spelers om de bijzondere noden van uw doelgroep samen te bespreken. 

Verwachtingen naar leerkracht en begeleiding toe

We vragen om een parkeerplaats te voorzien zo dicht mogelijk bij de speellocatie: we hebben heel wat materiaal bij ons. We vinden het ook fijn als iemand even mee helpt uitladen en ons nadien wegwijs maakt in de zaal. Indien het gaat om een uitgeruste theaterzaal, vragen we dat er iemand die de technische installatie kent aanwezig blijft bij de opbouw. 

Daarnaast vragen we koffie en water. In het geval van een voorstelling voor en 1 na de middag, vragen we om een broodje, soep of lunch in de schoolkantine te voorzien. 

We vragen dat alle leerlingen tegelijk de zaal in komen en dat de zaal van voor naar achter gevuld wordt. Het is absoluut niet evident om over enkele lege rijen heen te spelen. Tijdens de voorstelling verwachten we dat de leerkrachten jongeren die zich storend of onrespectvol gedragen discreet aanspreken.

We dringen er heel sterk op aan om voldoende aandacht te geven aan de voor- en/of nabespreking om tot een duurzame preventieve impact te komen. 

Documenten
Thema's
  • Cultuur
  • Theater
  • Mens & maatschappij
  • Samenleven
  • Sterk in je schoenen, goed in je vel
Extra ondersteuning
  • Extra ondersteuning voor slechthorenden
  • Extra ondersteuning voor slechtzienden
  • Rolstoeltoegankelijk

Gerelateerde activiteiten