Forumtheater: racisme is niet zwart-wit

Met theater leren deelnemers racisme herkennen en aanpakken op een geweldloze manier. 

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

Locatie

Geschikt voor

  • Lager onderwijs: 5 - 6
  • Secundair onderwijs: 1 - 7

Beschikbaarheid

Prijs

Workshopformule

Leerlingen delen ervaringen waar ze racisme hebben meegemaakt of luisteren naar verhalen die onze jongeren hebben meegemaakt. 1 van deze situaties zetten ze om in een rollenspel in een kleine groep. Ze spelen het voor de klas. De klasgenoten die kijken, mogen rollen overnemen om het gedrag te veranderen met als doel de discriminerende persoon/personen te doen inzien wat er fout gaat. De begeleider doet hen analyseren waarom gedrag al dan niet werkt om discriminatie om te buigen.

Theaterformule (dit gaat best door in een auditorium of een theaterzaal met podium)

Een groepje jonge acteurs spelen een aantal situaties van racisme voor de leerlingen. Ze geven een publieksopwarming om het ijs te breken, spelen de situaties voor de groep. Een facilitator doet de leerlingen de situatie analyseren. De situatie wordt opnieuw gespeeld en de leerlingen in het publiek mogen rollen overnemen om de situatie te keren. 

 

We hanteren in al onze workshops de principes van Klare taal om toegankelijk te zijn voor mensen die Nederlands leren of een beperking hebben. 

Alles open / Alles toe
Meer info over de groepsgrootte

Workshopformule
Maximum 25, minimum 10 deelnemers. 

Theaterformule
Maximum 100 leerlingen per voorstelling, maximum 4 herhalingen op een dag. 
Minimum 20 leerlingen per voorstelling. 

Meer informatie over de periode

Niet op woensdag

Meer informatie over de prijs

Workshopformule: 15 euro/leerling 

  • In deze prijs zit: begeleiding, werkmateriaal voor begeleiding van 3u.
  • Exclusief: km-vergoeding

Theaterformule: 5 euro/leerling

  • In deze prijs zit: voorstelling, faciliteiten, materiaal. We gaan uit van 2 of 4 herhalingen voor 100 leerlingen. De acteurs en facilitator wordt vergoed met dagprijzen (conform de CAO-normen), waardoor de prijs hetzelfde blijft als de voorstelling 1 keer of 3 keer gespeeld zou worden.
  • Exclusief: km-vergoeding
Meer info over de ondersteuning

Rolstoeltoegankelijkheid van lokaal of podium. 

Meer info over de locatie

Indien op school: 
Workshopformule
een groot lokaal voorzien of twee lokalen zodat er voldoende plaats is om in groep te werken en te tonen. 
We bevragen ook de toegankelijkheid (gezien er een workshopgever met een beperking zal bij zijn) van de lokalen en het gebouw. 
Zijn er drempels of trappen op weg naar het lokaal? Is er een toegankelijk toilet? 

Theaterformule

Auditorium nodig voor het aantal toeschouwers. 
Podium moet toegankelijk zijn voor acteurs met een fysieke beperking, met een aangepast toilet. 

Meer info over de duurtijd

Workshopformule
3u is de minimumduurtijd voor scholen om zelf aan de slag te gaan met leerlingen. 

Theaterformule
Een voorstelling duurt 1,5u. We gaan uit van een scenario waar vier groepen van 100 leerlingen naar de voorstelling komen kijken op een dag. De voorstelling wordt dus 4 keer herhaald. Er kan eventueel ook een combinatie gemaakt worden met situaties van racisme en andere vormen van discriminatie. 

Verloop van de activiteit

Workshopformule

  1. We beginnen met ijsbrekers van improvisatietheater. (30 min) 
  2. Daarna delen we ervaringen en zoeken we samen een definitie van racisme (discriminatie van mensen met een andere huidskleur of etniciteit). (30 min)
  3. De jongeren bereiden een scenario voor van maximum 5 minuten in groepjes van 5. (40 minuten)
    ---- pauze van 15 minuten -----
  4. De jongeren spelen de scenario's voor elkaar en doen interventies bij elkaars scenario's. (50 minuten)
  5. We houden een nagesprek over hoe ze zich voelen, wat ze geleerd hebben en hoe hun ideeën/intenties veranderen naar mensen met een beperking. (15 minuten)

Theaterformule

  1. We beginnen met ijsbrekers vanuit improvisatietheater (15 min)
  2. Er wordt 5 scenes gespeeld door de jonge acteurs die geanalyseerd en omgebogen worden door de leerlingen.
  3. De leerlingen komen tot een definitie van racisme. (60 minuten). 
  4. De leerkrachten krijgen een gespreksfiche mee om het na te bespreken in de klas. 
Voor- en/of natraject

Workshopformule
We sturen op voorhand een bevraging door naar de leraar voor de leerlingen om te peilen naar ervaringen met racisme. 
Zo kunnen we de workshop aanpassen aan de ervaringen van leerlingen. 

 

Theaterformule
We sturen op voorhand een bevraging door naar de leraar om met de leerlingen te delen om te peilen naar ervaringen met racisme 
Zo kunnen we de workshop aanpassen aan de ervaringen van leerlingen. 

Achteraf bespreekt de leraar na met de klas aan de hand van een gespreksfiche. 

Verwachtingen naar leerkracht en begeleiding toe

Workshopformule
Je neemt samen met je leerlingen deel aan de workshop. 
Op voorhand voorzie je tijd in de klas om de vragenlijst in te vullen. 

Theaterformule
Op voorhand voorzie je tijd in de klas om de vragenlijst in te vullen. 
Achteraf neem je de tijd om de voorstelling na te bespreken aan de hand van onze gespreksfiche. 

Locatie
Thema's
  • Cultuur
  • Theater
  • Mens & maatschappij
  • Samenleven
  • Sterk in je schoenen, goed in je vel
Extra ondersteuning
  • Cultuurschakel

Gerelateerde activiteiten