Knotsgekke dieren - Creatieve workshop met houtskool & collagetechniek

Een vrolijke tweedelige workshop waarbij we experimenteren met houtskool & spelen met kleuren/patronen.Enthousiaste snoetjes verzekerd!

Schrijf nu in

Georganiseerd door

Duurtijd

Locatie

  • Op je school

Geschikt voor

  • Lager onderwijs: 1 - 6

Beschikbaarheid

Prijs

In deze inspirerende workshop verzinnen we de gekste dieren in de vrolijkste kleuren en lachen ons krom!

In het eerste atelier ontdekken de leerlingen op een speelse manier wat houtskool is en hoe je het kan gebruiken. Door te spelen met de verhoudingen maken we grappige fantasiedieren, waarbij aandacht wordt gegeven aan details, compositie en bladinvulling en uiteraard het experiment & spelplezier!

In het tweede atelier leren de kinderen wat het betekent als iets rijk of arm is aan kleuren & vormen. Dmv de collagetechniek bekijken we verschillende patronen, vormen en kleuren. Hierbij worden heel concrete tips gegeven aan elke leerling om zijn/haar kunstwerk tot een hoger niveau te tillen.

Je kan de twee ateliers op dezelfde dag laten plaatsvinden, of ze spreiden over twee dagen. Wens je één van de twee ateliers afzonderlijk te boeken, neem dan contact op.

“ Het is ongelooflijk fijn om te zien hoe de kinderen naar hartelust kunnen experimenteren en enthousiast zijn over hun kunstwerkjes! Een workshop waar je vrolijk van wordt! “

Alles open / Alles toe
Meer informatie over de periode

Te reserveren voor maandagen of vrijdagen.

Meer informatie over de prijs

1 workshop kost 220 euro. Bestel je 2 workshops op dezelfde dag, dan kosten de workshops maar 180 euro. De prijs is exclusief BTW, vervoersonkosten en materiaalkosten. Het materiaal kan ook door de school zelf voorzien worden.

Meer info over de duurtijd

2 workshops van telkens 2 uur

Doelstellingen van de workshop

Impressiemoment
- kinderen leren zich door beeldmateriaal te laten inspireren
- kinderen leren hun fantasie te gebruiken
- kinderen leren wat rijk/arm aan kleur betekent
- kinderen leren de kleuren herkennen en benoemen
- kinderen leren de termen lichte/donkere donkeren, triestige/vrolijke kleuren, secundaire kleuren, complementaire kleuren kennen
- kinderen leren wat rijk/arm aan vormen betekent
- kinderen leren wat patronen zijn en kunnen deze benoemen

Experimenteren/exploreren/vormgeven
- kinderen leren de mogelijkheden van houtskool kennen
- kinderen leren rekening te houden met de compositie van hun tekening
- kinderen leren rekening te houden met hun bladinvulling
- kinderen leren wat verhoudingen zijn
- kinderen leren patronen van een vacht herkennen bv. Vlekken, strepen, ...
- kinderen leren wat structuur betekent
- kinderen leren aandacht hebben voor details
- kinderen leren lijm te gebruiken
- kinderen leren knippen
- kinderen leren het verschil kennen tussen zwart/wit en kleurrijk
- kinderen leren zelf een patroon maken
- kinderen leren aandacht te hebben voor details

Reflectiemoment
- kinderen leren te reflecteren, hun mening te vormen en te beargumenteren
- kinderen leren luisteren naar elkaar

Voor- en/of natraject

Indien sommigen een achterstand hebben, extra duiding nodig hebben, anderstalig zijn, … kan dit op voorhand besproken worden. De lessen worden gedifferentieerd. Ieder kind kan op zijn eigen tempo bepaalde dingen ontdekken/leren.

Samen met de leerkracht vindt op voorhand een verkennend gesprek plaats (via mail of telefoon).
Ook kan er binnen een bepaald thema gezocht worden naar een haalbaar project.
Er worden tips gegeven bij welke thema's de opdracht kan aansluiten.
Achteraf wordt er aandacht besteed aan feedback van zowel de kinderen als de leerkracht.

Daarnaast kunnen de leerkrachten ook een bijscholing bestellen die de leerkrachten inspiratie geeft en handvaten om zelf creatief aan de slag te gaan. Wil je graag meer info over deze bijscholing voor leerkrachten? Kijk gerust op https://lynnbruggeman.be/workshops-voor-volwassenen/ of stuur een mailtje naar contact@lynnbruggeman.be

Verwachtingen naar leerkracht en begeleiding toe

De leerkracht staat actief mee voor de klas ivm begeleiding, veiligheid, ...
Daarnaast wordt de leerkracht uitgenodigd om de klas te observeren en zelf ideeën op te doen.

Huisreglement

We hebben geen huisreglement, wel een filosofie:

  • Het idee van de workshops is om kinderen én leerkrachten te inspireren met verfrissende, speelse en uitdagende beeldateliers. Het zijn ontdekkingstochten waarbij vaak het experiment en het spelplezier voorop staan.
     
  • Op de workshops hoeven geen leeftijden te staan. Jong of oud, iedereen kan uit de workshops plezier halen. Op creëren en inspireren staat geen leeftijd. (Bij elke workshop kan een andere leeftijd dus besproken worden.)
     
  • Fouten maken is ok. De druk ligt vaak hoog voor kinderen. We leren met vallen en opstaan. Kunst kent geen juist of fout. Integendeel, vaak zijn we geïnspireerd door iets wat niet loopt zoals we het in ons hoofd hadden. Creëren is een proces en dat proces is veel belangrijker dan een mooi resultaat.
     
  • Buiten de lijntjes kleuren. Er is niets leuker dan experimenteren met het materiaal of een techniek. Het onderzoek, wat je ermee kan en wat niet, maakt het net interessant. Niet iemand die ons zegt wat we ermee moeten doen. Geef hier ruimte voor. Zo leer je kinderen breder denken. Denk out of the box. Alles kan.

 

Extra informatie voor scholen

Extra informatie voor scholen

Ben je nog op zoek naar meer fijne creatieve opdrachten om met je klas te doen?
Bekijk dan hier  'Vuile vingers', het dikke doe-boek boordevol inspirerende & creatieve workshops. 

Wil je op de pedagogische studiedag je leerkrachtenteam een inspirerende namiddag bezorgen?
Daar vind je hier meer info over. 

Thema's
  • Cultuur
  • Beeldende kunsten
  • Fauna & Flora

Gerelateerde activiteiten