Een soldaat keert gedecoreerd als held terug uit de loopgraven. Interactieve voorstelling die speelt voor, tussen en met de leerlingen.
Schrijf nu inGeorganiseerd door
Duurtijd
Locatie
Geschikt voor
Beschikbaarheid
Prijs
Karel Schuurmans is 'Den held'. Hij vocht in de grote veldslagen van Ieper en Passendale. Hij werd gedecoreerd voor zijn heldendaden en bevorderd tot korporaal. Maar wat nu, nu de oorlog afgelopen is en hij weer thuiskomt bij vrouw en kind?
De voorstelling laat zien welke impact WO I heeft op het verdere leven van de frontsoldaat Karel, die aan het eind van de oorlog op het eerste gezicht ongedeerd naar huis terugkeert. Hoewel er veel grappige momenten in voorkomen en de acteur zeer interactief met het publiek speelt, is deze monoloog een sociaal drama. Als bronnenmateriaal werden naast naslagwerken ook diverse dagboeken van soldaten gebruikt.
De voorstelling toont in de eerste plaats wat oorlog met een mens doet en gaat bijgevolg niet enkel over de Eerste Wereldoorlog, maar over alle oorlogen.
Enkele beoordeling van scholen:
Het interactief toneel is voor de leerlingen goed meegevallen. Ze snapten ook dat ' Den Held' zot geworden is door de oorlog.Ze vonden het grappig, maar begrepen ook goed de achterliggende info. Er waren veel raakpunten met zaken die in in de les aan bod kwamen, zoals het gebruik van mosterdgas. Voor onze anderstalige leerlingen was de taal soms moeilijk. Woorden zoals ' patatten' en 'geirne zien' behoren niet echt tot hun woordenschat, waardoor het voor sommigen moeilijker was om te volgen.Toch een aanrader!
“Den held” is een zeer mooi en waardevol theaterstuk, bovendien ook prachtig gebracht. Het is een absolute meerwaarde voor onze leerlingen, en voor de jeugd in het algemeen. Het sluit naadloos aan bij de leerstof Nederlands van het vijfde jaar (het realisme – oorlogsdagboek van Virginie Loveling) en het maakt de leerlingen meer bewust van het fenomeen ‘oorlog’ en de gevolgen hiervan, op korte maar ook op lange termijn. “Den held” maakt de leerlingen ervan bewust dat oorlog niet alleen de generatie treft die de oorlog mee maakt, maar dat het ook een volgende generatie kan raken. Gekwetste mensen, zowel fysisch als psychisch, dragen die gevoelens met zich mee en brengen ze ook over op hun kinderen, hun familie, hun naasten. Ik vind dit toneelstuk dan ook een “must” voor elke zichzelf respecterende school.
De leerlingen waren tevreden. Hun commentaren: "leerzaam, grappig, een beetje raar, paste bij de lessen, interessant en leuk." Ik had het misschien zelf wat meer moeten kaderen, want sommige leerlingen begrepen toch niet goed hoe je eerst soldaat was, dan plots leraar en dan weer soldaat. Anderen konden dan wel weer uitleggen hoe dat kwam. Toneel mag ook niet te eenvoudig zijn.
Meer getuigenissen op www.schoolvoorstellingen.weebly.com of www.hoeratheater.weebly.com
De voorstelling is op haar best voor een publiek van 20 tot 70 leerlingen.
Een voorstelling kost 260 euro + verplaatsing: 0,43 euro per km (heen en terug vanuit Edegem) + 6% BTW
'Den held' is locatietheater en kan overal gespeeld worden. De voorstelling behoeft bijna geen voorbereiding. Een speelvlak van 2 x 3 meter volstaat, met een doorgang vanop het speelvlak tot in een deel van het publiek. Een bij voorkeur verduisterbaar lokaal (toneelzaal, refter, klas,... ) met stoelen en de voorstelling kan beginnen. U hebt geen podium, licht- of geluidsinstallatie nodig.
Graag parkeergelegenheid dicht bij de plaats van opvoering.
Een voorstelling duurt ongeveer 50 minuten. Meerdere voorstellingen per dag mogelijk.
Veel voorkennis om de voorstelling te kunnen volgen is niet nodig. Aan de hand van de conflicten die ‘Den held’ na zijn thuiskomst met zijn omgeving heeft, wordt duidelijk welke trauma’s hij aan het front heeft opgelopen. De herinneringen die Karel oproept maken de gruwel van de loopgraven tastbaar voor de leerlingen.
Het helpt om WO I in de tijd te kunnen situeren en te weten dat Europa amper 20 jaar later aan de vooravond van WO II stond, dat voor wat België betreft de Westhoek het voornaamste slagveld was.
Ten slotte nog dit: ‘Den held’ begint als een oubollige kermisattractie... De acteur kruipt in verschillende personages: behalve de soldaat en de leraar Karel, speelt hij ook zijn vrouw, vader, broer en vriend.
Vakgroepen: geschiedenis, Nederlands, PAV, muvo, cultuur, levensbeschouwing, godsdienst, mavo, kunst & cultuur, mavo .
TIP: minispreekbeurtjes
Voor een actieve voorbereiding met wat zelfstudie en spreekoefening: maak papiertjes met telkens 1 woord uit de lijst hieronder. Elke leerling trekt een papiertje en maakt vervolgens over dat ene woord met betrekking tot WOI een spreekbeurtje van 1 minuut.
Aan WO I gelieerde woorden uit het stuk die in de klas eventueel op voorhand kunnen worden toegelicht of als kapstok kunnen dienen voor een nabespreking:
gifgas, de Groote Oorlog, frontsoldaat, Ieper, Passendale, korporaal, gasmasker, niemandsland, mortieren, yperiet, Westhoek, schurft, Duitsers/Moffen, loopgraven, bajonet, vaderland, modder, officieren, Frans/Vlaams, koning, Lange Max, de IJzer, prikkeldraad, Vlissingen, Folkstone, onderduiken, decoreren, oorlogsheld, ratten en luizen, zandzakjes/vaderlandertjes, sluipschutter, analfabeet, piotten, aalmoezenier, eerste/tweede/derde lijn, op rust, obus, Duinkerken, Somme.