Een interactieve theatersessie over seksualiteit & grenzen
Schrijf nu inGeorganiseerd door
Duurtijd
Locatie
Geschikt voor
Beschikbaarheid
Prijs
79% van het publiek zou tegen een jongen die wordt aangerand zeggen ‘dat dat mooi meegenomen is’. Is het slachtoffer een meisje, dan is dat maar 40%. 61% vindt dat iemand die onbedoeld over de grens van een ander gaat ‘beter moet checken of die het ok vindt wat hij doet’. 39% vindt dat de ander duidelijker ‘nee’ had moeten zeggen. Slechts 13% geeft aan dat een slachtoffer van verkrachting ‘niets anders had moeten doen’. En 66% van het publiek wil dat de actrice op het podium haar onderbroek uittrekt.
Nee is nee; ja is ja. Het lijkt zo eenvoudig en in principe is het dat ook. Maar als de hele ‘#metoo’ beweging ons iets geleerd heeft, is het dat er over seksuele grenzen nog heel wat te zeggen valt. Groepsdruk, graag gezien willen worden, schrik voor afwijzing, onzekerheid, foutieve beeldvorming door gendercliché’s,… Er zijn heel wat valkuilen en misverstanden die een positieve seksualiteitsbeleving in de weg kunnen staan.
OVER DE VOORSTELLING
De interactieve theatervoorstelling ‘Grensgevallen’ schotelt een groep jongeren een reeks herkenbare situaties voor in de vorm van korte scènes. Na elke situatie reageren de jongeren via hun smartphone op confronterende stellingen en meerkeuzevragen. Waar ligt voor hen de grens?
Live statistieken tonen hen hoe hun klasgenoten denken over onder andere groepsdruk, privacy, aanranding, twijfels bij de ‘eerste keer’ en praten over seks. De opeenvolging van vragen en situaties confronteert hen met de consequenties van hun standpunt en zet hen aan het denken over waar die fameuze grens zich nu eigenlijk juist bevindt.
Na afloop van de sessie krijgt u van ons de gedetailleerde statistieken van de votings doorgemaild. Op basis daarvan kan u de meest relevante situaties bepalen om verder in kleinere groepen uit te diepen. De statistieken zijn de ideale ‘conversation starter’ om in de diepte met jongeren rond grenzen aan de slag te gaan.
'Grensgevallen' kwam tot stand in nauwe samenwerking met Sensoa.
Onze spelers betrekken de jongeren actief bij de voorstelling. Dit doen we door hen rechtstreeks aan te spreken en ook hun reactie daarop een plaats te geven in het stuk. Actieve betrokkenheid is belangrijk om tot inleving en begrip te komen. Om deze dynamiek te kunnen garanderen, hanteren we een publieksmaximum van 200 leerlingen per voorstelling.
Bovenstaande prijs per leerling is een schatting op basis van het publieksmaximum van 200 leerlingen.
De prijs kan variëren afhankelijk van diverse factoren: is uw organisatie al dan niet BTW plichtig, waar bevindt de locatie zich, heeft uw organisatie al dan niet een raamovereenkomst met Sabam/Unisono,...
De prijs wordt als volgt samengesteld:
De toegankelijkheid voor rolstoelen is afhankelijk van de door u gekozen locatie.
Extra ondersteuning voor slechthorenden: we kunnen de tekst van de voorstelling op voorhand bezorgen zodat wie minder goed hoort op deze manier kan volgen.
Extra ondersteuning voor slechtzienden: Grensgevallen bestaat uit levendig opgevoerde dialogen zodat ook slechtzienden de voorstelling echt kunnen beleven. Het is wel aan te raden dat een begeleider/klasgenoot naast hen plaatsneemt om samen de vragen te beantwoorden en de statistieken met de antwoorden mee te geven. Het is geen enkel probleem dat er tijdens het stemmen gepraat wordt.
De voorstelling kan doorgaan in een voldoende grote, verduisterbare polyvalente ruimte met verhoogd podium. Dit mag bestaan uit podiumelementen.
Heeft u toegang tot een theaterzaal? Dan geven we daar de voorkeur aan.
Indien de ruimte niet is uitgerust met licht- en/of geluidsinstallatie, brengen we die zelf mee zonder meerkost.
De voorstelling zelf duurt 50 minuten. Voor de nabespreking adviseren we 2 lesuren te voorzien per klasgroep.
'Grensgevallen' duurt 50 minuten en kan zowel doorgaan in een uitgeruste theaterzaal als in een verduisterbare polyvalente ruimte met verhoogd speelvlak. In dat laatste geval nemen we zonder meerkost onze eigen licht- en geluidsinstallatie mee.
De opbouw duurt ongeveer 1 uur. De afbraak na afloop 30 minuten.
U kan de voorstelling boeken via het aanvraagformulier op www.okontreir.be of door een mailtje te sturen naar boekingen@okontreir.be. Wij gaan dan de beschikbaarheid van de acteurs na op de gevraagde datum en nemen contact met u op. Er zijn geen 'open' voorstellingen waarvoor u kan inschrijven.
We brachten 'Grensgevallen' al voor erg diverse groepen uit zowel ASO, TSO, BSO, KSO, BUSO en OKAN. Van bij het begin van het maakproces houden we rekening met jongeren die niet vertrouwd zijn met theater. Onze spelers en makers halen alles uit de kast om ook hen aan te spreken en te boeien. We houden van een actief betrokken publiek en geven reacties uit de zaal een plaats in de voorstelling.
'Grensgevallen' is een ideale voorzet om jongeren via inleving aan het denken te zetten. We dringen er daarbij heel sterk op aan om een nabespreking te voorzien om deze voorzet ook binnen te koppen. U krijgt na afloop de statistieken van de votings tijdens de voorstelling om het gesprek op gang te brengen.
De ervaring leert ons dat u de voorstelling best nabespreekt binnen de klasgroepen. Deze vertrouwde context werkt drempelverlagend voor jongeren om zich uit te spreken. Bovendien kan de leerkracht die de naverwerking geeft een duurzaam aanspreekpunt blijven.
Voor de voorbereiding en naverwerking stellen we een uitgebreide lesmap ter beschikking die ontwikkeld werd door de specialisten van Sensoa.
'Grensgevallen' is een erg tekstuele voorstelling. Toch brachten we het stuk al meer dan eens voor OKAN of BUSO klassen.
Denkt u dat de taal een drempel zou kunnen zijn voor uw leerlingen? Neem dan zeker contact met ons op. We kunnen u op voorhand de tekst van de scènes bezorgen zodat u aan de hand van een woordenlijst of een voorbereidende les de taaldrempel kan verlagen.
Indien gewenst brengen we u op voorhand in contact met de spelers om de bijzondere noden van uw doelgroep samen te bespreken.
We vragen om een parkeerplaats te voorzien zo dicht mogelijk bij de speellocatie: we hebben heel wat materiaal bij ons. We vinden het ook fijn als iemand even mee helpt uitladen en ons nadien wegwijs maakt in de zaal. Indien het gaat om een uitgeruste theaterzaal, vragen we dat er iemand die de technische installatie kent aanwezig blijft bij de opbouw.
Daarnaast vragen we koffie en water. In het geval van een voorstelling voor en 1 na de middag, vragen we om een broodje, soep of lunch in de schoolkantine te voorzien.
We vragen dat alle leerlingen tegelijk de zaal in komen en dat de zaal van voor naar achter gevuld wordt. Het is absoluut niet evident om over enkele lege rijen heen te spelen. Tijdens de voorstelling verwachten we dat de leerkrachten jongeren die zich storend of onrespectvol gedragen discreet aanspreken.
We dringen er heel sterk op aan om voldoende aandacht te geven aan de voor- en/of nabespreking om tot een duurzame preventieve impact te komen.